شبکه کردن 2 کامپیوتر سری جدید (سری دوم)
 
همه چیز در مورد کامپیوتر
شبکه کردن 2 کامپیوتر سری جدید (سری دوم)

حتما برای شما زیاد پیش اومده یا میاد که بخواید فایلهای حجیمی رو از روی یه کامپیوتر روی کامپیوتر دیگه ای بریزید ، یا اینکه شاید هم توی منزلتون دو تا دستگاه کامپیوتر دارید و میخواین اونها رو به هم ارتباط بدید .  
این ارتباط وقتی بخوایم از روی یه کامپیوتر به فایلهای کامپیوتر دیگه دسترسی داشته باشیم ، یا مثلاً یه چاپگر رو روی هر دو دستگاه داشته باشیم به کار میاد .

 


برای انجام این کار باید هر دو دستگاه کارت شبکه داشته باشند . اولین تنظیمی که باید انجام بشه ، اسم هر کدوم از کامپیوترهاست . کامپیوترهایی که می خوان با هم شبکه بشن ، باید اسم های متفاوتی داشته باشن .
برای این کار بعد از کلیک راست روی مای کامپیوتر ، گزینه پراپرتیز و تغیر تنظیمات رو انتخاب می کنیم

تو این پنجره باز شده به برگه Computer Name میریم و روی دکمه Change کلیک می کنیم . اینجا می تونیم اسم فعلی کامپیوتر رو ببینیم و در صورت نیاز ، اسم رو عوض کنیم . اگر چه همین که دو تا کامپیوتر اسماشون با هم متفاوت باشه کافیه
. البته راحت ترین راه اینه که موقع نصب ویندوز حواستون باشه که اسم کامپیوتر تون رو اختصاصی و مخصوص هر دستگاهیی جداگانه تعریف کنید ، مثلا کامپیوتر مصعب ، یا کامپیوتر یک یا دو
تو همون پنجره ، قسمت دیگه ای داریم به اسم Workgroup . آیتم دیگه ای که باید تنظیم بشه ،. بر خلاف اسمها که باید با هم فرق می کرد ، Workgroup دو کامپیوتر باید با هم یکی باشه . اگر Workgroup دو کامپیوتر با هم برابر بود ، نیازی به تغییر نیست . اما اگر متفاوت بود ، باید اونها رو مشابه هم قرار بدید . بعد از این تغییرات هم باید دستگاه ها رو Restart کنید .
همونطور که تو شبکه تلفن سراسری ، هر خط تلفن ، با شماره تلفنی منحصر به فرد از سایر خطوط تشخیص داده میشه و اون شماره تلفن ، راه دسترسی به اون خطه ، تو شبکه های کامپیوتری هم هر کامپیوتر باید یه شماره منحصر به فرد داشته باشه . تنظیم این شماره ، که اون رو به اختصار IP میگن ، قدم بعدیه .

برای تنظیم IP کامپیوتر ، تو منوی Run تایپ می کنیم ncpa.cpl تا پنجره Network Connections باز بشه . روی Local Area Connection کلیک راست کرده و Properties رو می زنیم . پنجره Local Area Connection Properties باز میشه . تو قسمت وسط این پنجره ، می تونیم Internet Protocol(TCP/IP) رو ببینیم . با انتخاب این گزینه و کلیک بر روی دکمه Properties ، کادر دیگه ای به اسم Internet Protocol(TCP/IP) Properties باز میشه . اینجا محلیه که می تونیم IP رو تنظیم کنیم . برای این کار اول گزینه Use The Following IP Address رو انتخاب می کنیم تا قسمت مربوط به ثبت IP فعال بشه .
تو کامپیوتر اول IP رو به این شکل وارد می کنیم : 192.168.0.1 . پایین IP هم قسمتی هست به اسم Subnet Mask . این قسمت رو هم با اعداد 255.255.255.0 پر می کنیم . با بقیه قسمتها هیچ کاری نداریم و Ok رو می زنیم .
همونطور که گفتیم ، IP یه شماره منحصر به فرده و تو هر کامپیوتر با بقیه فرق داره . بنابراین تو کامپیوتر دوم IP رو می زنیم 192.168.0.2 . Subnet Mask رو هم مثل Computer1 با اعداد 255.255.255.0 پر می کنیم . تفاوت دیگه ای که بین Computer2 و Computer1 هست ، اینه که تو Computer2 ، بر خلاف Computer1 ، باید قسمت Default Gateway رو هم پر کنیم . این قسمت رو با IP مربوط به Computer1 ، یعنی 192.168.0.1 پر می کنیم . با بقیه قسمتها کاری نداریم و Ok رو می زنیم .

اما آخرین تنظیم نرم افزاری ، فقط مختص Windows XP ه و اگه از Windows 7 استفاده می کنید ، احتیاجی به این تغییرات ندارید .
My Computer رو باز کرده و از منوی Tools ، گزینه Folder Option … رو انتخاب می کنیم . در پنجره Folder Option ، به برگه View می ریم و تو قسمت Advanced Settings ، تیک گزینه Use Simple File Sharing رو بر می داریم .

با انجام این تنظیمات ، بخش نرم افزاری کار تموم شده . فقط مونده ارتباط سخت افزاری بین دو کامپیوتر . برای این کار به کابل مخصوصی نیاز دارین که اون رو به اسم کابل کراس (Cross) یا کراس اور (Cross Over) میشناسن . این کابل در اندازه های مختلف از فروشگاه های کامپیوتری قابل تهیه س . کافیه دو سر این کابل رو به کارتهای شبکه دو کامپیوتر متصل کنید . محل اتصال کابل به کارت شبکه در پشت کامپیوتره و شکلی مشابه سوکت تلفن ، ولی با ابعادی بزرگتر داره .
اما برگردیم به کاربردهایی که اول این بخش بهشون اشاره کردیم . گفتیم که یکی از این کاربردها ، دسترسی به فایلهای هر کامپیوتر ، از روی کامپیوتر دیگه س .

برای دسترسی به اطلاعات مثلا درایو ای از Computer1 ، کافیه تو آدرس بار Computer2 تایپ کنیم 192.168.0.1E$ . با این کار ، کادری ظاهر میشه و از ما نام کاربری و کلمه عبور Computer1 رو می خواد . با وارد کردن این اطلاعات به راحتی می تونیم به محتویات  درایو ای دسترسی داشته باشیم .
یکی دیگه از کاربردهایی که بهش اشاره کردیم ، استفاده از چاپگر متصل به یه کامپیوتر ، با کامپیوتر دیگه بود .
فرض کنید که روی Computer1 یه چاپگر نصب شده . برای اینکه بتونیم از روی Computer2 هم به وسیله این چاپگر ، چاپ بگیریم ، باید داخل Computer1 ، به بخش Control Panel و از اونجا به Printers and Faxes بریم . اسم و آیکون چاپگر رو می بینیم . روی آیکون چاپگر کلیک راست کرده و گزینه Sharing … رو می زنیم . در کادر باز شده ، Share This Printer رو انتخاب می کنیم
حالا در کامپیوتر دوم میریم به Control Panel و بخش چاپگرها رو باز می کنیم . دکمه Add Printer رو می زنیم و از کامپیوتر می خوایم که تو شبکه دنبال چاپگر بگرده . با پیدا کردن چاپگر و دبل کلیک روی اون ، امکان چاپ از این کامپیوتر هم فراهمه . فقط صرفه جویی تو مصرف کاغذ فراموش نشه .
این هم از نحوه اتصال دو کامپیوتر به هم . اما لازمه که به 2 نکته اشاره کنیم .
نکته اول : کامپیوترهای امروزی به صورت هوشمند نحوه اتصال کابل شبکه رو تشخیص میدن . بنابراین لازم نیست که حتماً از کابل Cross استفاده کنید . کابلهای شبکه عادی هم جواب میده .
و نکته دوم : اگه از محصولات امنیتی مثل فایروال استفاده می کنید ، ممکنه لازم باشه برای کارکرد صحیح ، فایروال رو تنظیم و یا موقتاً غیر فعال کنید .
امیدوارم که براتون مفید بوده باشه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
جمعه 7 بهمن 1390برچسب:, :: 21:14
mohammad

درباره وبلاگ


محمد 09363016631 boybad190@yahoo.com
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ##همه چیز در مورد کامپیوتر## و آدرس mdownloads.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 102
بازدید کل : 70790
تعداد مطالب : 78
تعداد نظرات : 28
تعداد آنلاین : 1



خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید



ارتباط با ما



در اين وبلاگ
در كل اينترنت

كد تقويم

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس


تعبیر خواب آنلاین

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ Online User